אין לי מושג איך זה קרה ומתי, כשהוכתר "הבנופי פאי" לפאי של התרמילאים. אבל זו עובדה. כל מי שטייל אי פעם במחוזות רחוקים כמו הודו, נפאל ועוד, חוזר וטעם הבנופי בפיו.

אבל הבנופי חביב על התרמילאים לא רק במזרח, מסתבר. כשהגענו לבישקק, הלא היא בירת קירגיסטן הרחוקה (מה, לא ידעתם??) נתקענו שם יותר משבוע, ואני לא אגזים אם אומר שאחד השיקולים העיקריים לעיכוב בעיר הזאת היה בית קפה (של תרמילאים) שהגיש לנו בוקר וערב פאי בנופי משובח.

האמת, אי אפשר להאשים אותנו. אחרי ארבעה חודשים בטיול במרכז אסיה, ההזיות על עוגות מערביות תקפו אותי יותר ויותר. אחר כך התחילו גם החלומות בלילה. פעם על עוגת שוקולד, אחר כך על עוגת גבינה. טארט טאטן. מאפינס. עוגיות שוקולד צ'יפס. לא שאני כזאת מכורה למתוק (אהה, על מי אני עובדת?) אבל קינוח במרכז אסיה בדרך כלל מסתכם בלחם עם ריבה, פרי או עוגה שהיא בסדר.. אבל לא זה.

לכן, אחרי שטחנו פאי בנופי ללא הפסקה באותו בית קפה בבישקק שהגיש "אוכל מערבי לתרמלאים" (גם הקפה שם היה מצוין, מה שלגמרי לא מובן מאליו), הבטחתי לעצמי להכין אותו מיד כשאחזור ארצה. נו, עברה יותר מחצי שנה ורק עכשיו אני כותבת את המתכון. ולמה זה, אתם שואלים? כי פאי בנופי, מסתבר, יש אלף דרכים להכין. עם ביסקוויטים, ללא ביסקוויטים, עם קוקוס, בלי קוקוס, ושאלת השאלות: עם קצפת או בלי?? לזה שאכלנו בבישקק לא היתה קצפת. נעשתי מבולבלת מאוד וכינסתי את החברים לטעום. אחרי כמה ערבים של טחינת פאי בנופי מסוגים שונים, החלטתי על המתכון הבא:

פאי בנופי מתוק מתוק ומושחת כמו שרק פאי בנופי יכול להיות:

החומרים לתבנית פאי מתפרקת בקוטר 26 או תבנית אחרת בגודל דומה (בתמונות מצולמת תבנית קטנה, אבל זה לצורך הצילום בלבד)

לקלתית בצק פריך

300 גרם קמח
200 גרם חמאה קרה
ביצה קרה
60 גרם אבקת סוכר
כפית תמצית וניל

למלית

קצת יותר מחצי צנצנת ריבת חלב טובה
4-5 בננות בשלות, אבל לא שחורות
קוקוס טחון- מלוא חופניים
200 גרם שוקולד מריר
מיכל שמנת מתוקה

מכינים את הבצק: במעבד מזון עם להב פלדה מעבדים בפולסים קצרים קמח וחמאה. מוסיפים את שאר החומרים ועוצרים את הפעולה עם התגבשות הבצק. אוספים לכדור או ל"פיתה" ומאחסנים במקרר כחצי שעה. מוציאים מהקרור ומרדדים את הבצק לעלה בעובי של כחצי ס"מ. מרפדים תבנית פאי (כולל הדפנות), דוקרים במזלג, מניחים מעל נייר אפייה ושעועית יבשה כמשקולת. מכניסים למקרר לכ-15 דקות, בנתיים מחממים את התנור ל-180 מעלות. מכניסים את הבצק לתנור החם ואופים "אפייה עיוורת" כ-15 דקות, מורידים את הנייר והמשקולת ואופים עוד כ-10 דקות, עד להזהבה. מוציאים את הבצק המוכן מהתנור ומצננים.

מקלפים את הבננות ופורסים לפרוסות.

ממיסים את השוקולד והשמנת בסיר קטן, תוך עירבוב מתמיד, מעל ללהבה נמוכה. מסירים מהאש כשהתערובת חלקה.

מורחים מעל הבצק שכבה נדיבה של ריבת חלב. מסדרים מעליה את הבננות בצפיפות.

מפזרים קוקוס בנדיבות ומעליו את גנאש השוקולד. מעבירים למקרר לכמה שעות, או ללילה. חותכים לחתיכות קטנות ונהנים מכל ביס..